De nieuwe BMW M8 Coupé.

Extreme prestaties en gepersonaliseerde rijervaring: BMW M GmbH ontwikkelt nieuw display en besturingssysteem. Debuut in nieuwe BMW M8 Coupé en BMW M8 Cabrio: Setup knop voor configuratie van aandrijflijn- en chassissystemen maakt ook selectie van reminstellingen mogelijk – Nieuwe M modus bevordert gefocust rijden op de weg en het circuit.

Het besturingssysteem dat is ontwikkeld voor BMW M modellen, was in eerste instantie ontworpen om de instellingen van de aandrijflijn en het chassis te kunnen aanpassen aan de persoonlijke voorkeuren. De instellingen van de motor, demping en besturing kunnen daarbij onafhankelijk van elkaar aangepast worden. Bij de modellen met M xDrive vierwielaandrijving kan hiermee ook de krachtverdeling tussen de voor- en achteras naar wens worden ingesteld. En nu bieden de nieuwe BMW M8 Coupé en BMW M8 Cabrio, evenals de Competition modellen, ook de mogelijkheid om de instellingen van het remsysteem naar persoonlijke voorkeur te wijzigen.

De nieuwe BMW M8 Coupé

Nieuwe intuïtieve bediening.

Het rijgevoel van een BMW M model is onmiskenbaar en dat kan de bestuurder nu nóg beter individueel afstemmen. BMW M GmbH lanceert een nieuw display en besturingssysteem voor de configuratie van aandrijflijn-, chassis- en rijhulpsystemen voor zijn high performance modellen. Behalve extra voertuiginstellingen, die via de Setup knop zijn te kiezen, profiteren bestuurders ook van een nieuwe M modus waarmee de displays en de rijassistentiesystemen kunnen worden geconfigureerd.

Nieuw vorm van individualisering.

De nieuwe Setup knop op de middenconsole van de nieuwe BMW M8 Coupé en BMW M8 Cabrio biedt direct toegang tot alle beschikbare instellingen voor vijf verschillende parameters. Na een druk op de knop verschijnt op de Control Display het Setup menu, dat een overzicht biedt van de ingeschakelde voertuiginstellingen. De bestuurder kan vervolgens via de touchscreen of de iDrive Controller stap voor stap de gewenste modus voor de motor, demping, besturing, remmen en M xDrive instellen.

Voor de instellingen van de motor is er keuze uit de standen EFFICIENT, SPORT en SPORT PLUS, terwijl voor de elektronisch aangestuurde dempers gekozen kan worden uit de modi COMFORT, SPORT en SPORT PLUS. Vervolgens zijn er twee standen voor de M specifieke, elektromechanische stuurbekrachtiging en het nieuwe remsysteem, namelijk COMFORT en SPORT. Als DCS (Dynamic Stability Control) is gedeactiveerd, spelen de instellingen 4WD, 4WD SPORT en 2WD (voor 100% achterwielaandrijving) van het M xDrive systeem ook een rol.

Twee persoonlijke configuraties van de voertuiginstellingen kunnen permanent worden opgeslagen, in combinatie met de gewenste instelling voor motorgeluid, schakelgedrag, stabiliteitssystemen en Auto Start Stop functie. Deze persoonlijke instelling kan direct geactiveerd worden door een druk op een van de twee M knoppen op het stuurwiel.

De nieuwe BMW M8 Coupé

Première in de BMW M8: instelbaar remsysteem

Het nieuwe, M specifieke remsysteem baant de weg voor de configuratie van remeigenschappen, een functie die voor het eerst wordt aangeboden in de nieuwe BMW M8. Het systeem combineert de remactivering, de rembooster en de remcontrolefuncties in een compacte module.

Bij wisselen tussen de modi COMFORT en SPORT verandert de druk op het rempedaal die nodig is om de auto te vertragen. De bestuurder kan kiezen voor een op comfort gericht gevoel van het rempedaal of een juist uiterst directe, onmiddellijke respons van het pedaal. In de nieuwe BMW M8 is dit systeem naar wens beschikbaar in combinatie met de standaard M Compound remmen of de optionele M Carbon keramische remmen.

Puur rijplezier dankzij innovatie: de M modus.

Behalve de nieuwe configuratiemogelijkheden via de Setup knop biedt de nieuwe BMW M8 de mogelijkheid om het schakelgedrag van de 8-traps Steptronic transmissie aan te passen via de Drivelogic knop op de versnellingskeuzehendel, evenals het motorgeluid via een knop op de middenconsole. De M Dynamic Mode – die de interventie van stabiliteitssystemen afzwakt en een gecontroleerde drift mogelijk maakt – en de DSC Off modus kunnen ook ingeschakeld worden met een druk op de knop.

Een andere noviteit in het vlaggenschip van BMW M GmbH is de nieuwe M modus knop op de middenconsole. Hiermee kan de respons van de rijhulpsystemen en de displays in het volledig digitale instrumentencluster en Head-Up Display worden gewijzigd. Met de M modus knop kunnen de modi ROAD en SPORT geactiveerd worden, terwijl de BMW M8 Competition Coupé en BMW M8 Competition Cabrio voorzien zijn van de extra rijmodus TRACK.

ROAD
SPORT
TRACK
De nieuwe BMW M8 Coupé

ROAD

In de instelling ROAD zijn alle standaard en optionele rijhulpsystemen volledig geactiveerd. Met een eenvoudige druk op de M modus knop wordt de SPORT modus geactiveerd, waarbij de actieve hulpsystemen (die door de bestuurder geconfigureerd zijn) alleen waarschuwen voor snelheids- en inhaalbeperkingen. Alle interventies die normaliter gebruikmaken van het remsysteem en de besturing worden uitgeschakeld, met uitzondering van de Collision Warning en Evasion Assistant.

De nieuwe BMW M8 Coupé

SPORT

In de SPORT modus profiteert de bestuurder van M View voor zowel het instrumentencluster als de Head-Up Display. Dat betekent dat alleen de relevante informatie voor sportief rijden wordt weergegeven, ofwel de M specifieke toerenteller en schakelindicatie. Informatie op het gebied van koelvloeistoftemperatuur, turbodruk, bandenspanning en longitudinale en laterale versnelling worden getoond in het linker- en rechterdeel van het instrumentencluster. De informatie die geprojecteerd wordt door de Head-Up Display concentreert zich op toerentallen en schakelindicatie, navigatie-instructies en afstandswaarschuwingen, gekozen versnelling en gereden snelheid, plus de snelheidslimieten en inhaalbeperkingen die gedetecteerd worden door het Speed Limit Info systeem.

De nieuwe BMW M8 Coupé

TRACK

Door de M modus knop lang ingedrukt te houden, wordt de TRACK modus geactiveerd die standaard is op de Competition modellen en exclusief ontwikkeld is voor circuitgebruik. Om de modus TRACK daadwerkelijk te activeren, moet dit via de iDrive Controller nogmaals worden bevestigd. In deze modus zijn alle comfort- en veiligheidsfuncties uitgeschakeld, evenals het audiosysteem en de Control Display om de bestuurder op geen enkele wijze af te leiden.

In de TRACK modus kunnen bestuurders van de nieuwe BMW M8 Competition Coupé en BMW M8 Competition Cabrio genieten van het onvervalste, op een racewagen geïnspireerd M gevoel. M View voor het instrumentencluster en de Head-Up Display is ook in deze modus aanwezig, maar dan zonder verkeersbordendetectie en afstandswaarschuwing.